Arretjescake

Iets wat ik zelf echt heel lekker vind is arretjescake. Het is een recept die vrij makkelijk is, alleen het is totaal niet gezond. Daarom maak ik het ook alleen maar met kerst. Een paar weken geleden maakte ik arretjescake en vandaag deel ik het recept met jullie. Ik heb mijn basisrecept van 24Kitchen maar ik heb het ietsjes veranderd.

P1020383.JPG

 

Wat heb je nodig?

  • 150 gram boter
  • 50 gram pure chocolade
  • 200 gram bruine basterdsuiker
  • 60 gram cacaopoeder
  • 200 gram Maria meelkoekjes (één pak)
  • Boter om mee in te vetten
  • Bakpapier
  • Cakevorm

 

Ik gebruik de boter van Blue Band, de cacao van Droste, de meelkoekjes van Verkade, de donkere basterdsuiker van Van Gilse en de smeltchocolade (puur) van Jumbo.

P1020384
Allereerst smelt je de chocolade en boter. Let op dat het niet aanbrand! De chocolade smelt ik ‘au bain-marie’ ofterwel door middel van een pan kokend water met een pan met chocolade er boven op. Ook moet je goed blijven roeren iedere keer.

P1020385

Ondertussen weeg je de cacao en basterdsuiker af. Als de boter gesmolten is giet je dit er ook bij. Eerst mengen, en dan de koekjes boven het mengsel breken en hier giet je het gesmolten chocolade door. Goed roeren.

P1020388

Zo moet het er dan uitzien.

 

P1020389

Doe het mengsel in de cakevorm en druk het flink aan. Druk het echt zo goed als je kan aan, dan word de cake lekkerder. Dit is echt het moeilijkste deel. Ik heb het met de bolle kant van een lepel gedaan. Nu moet je de cake minstens 2 uur laten opstijven in de koelkast.

 

P1020391P1020390

 

En zo ziet de cake er dan uit! Is het geen beauty? Het enige wat lastig is is het snijden, maar het ziet er super leuk uit en het is ook heel lekker!

 

Q: Heb jij wel eens arretjescake gemaakt?

 

 

Geef een reactie

