Soorten parfums: wat is het verschil?

Er zijn maar liefst 4 soorten parfums. Ik bedoel niet qua geur, maar puur qua samenstelling. Maar wat is nou eigenlijk het verschil en welke soorten parfums zijn er allemaal?

 

94062-dsc_1530

Solid parfum van The Beauty Bakery (review)

 

Zoals ik al zei zijn er 4 soorten:

  • Parfum
  • Eau de parfum
  • Eau de toilette
  • Eau de cologne

Wat zijn de verschillen?
De verschillen zitten in de hoeveelheid geurstof, de hoeveelheid alcohol en hoe lang het blijft zitten op de huid.

Laten we het eerst hebben over de hoeveelheid geurstof.

  • Parfum – 15-30%
  • Eau de parfum – 5-15%
  • Eau de toilette – 5-8%
  • Eau de cologne – 3-5%

Het verschilt dus nogal. Vooral het verschil tussen eau de parfum en parfum vond ik verrassend groot. Ik dacht vroeger altijd dat het hetzelfde was! Snap je nu waarom parfum zoveel duurder is dan eau de cologne? Ik wel, haha.

Nu de hoeveelheid alcohol.

  • Parfum – 96%
  • Eau de parfum – 90%
  • Eau de toilette – 80%
  • Eau de cologne – 70%

Vooral in parfum zit dus heel veel parfum. Eigenlijk is dat natuurlijk helemaal niet goed voor de huid.

En dan nu iets wat ik zelf vrij belangrijk vind: hoe lang blijft het gemiddeld zitten op de huid? Je wilt natuurlijk niet dat je er na een uur niks meer van ruikt…

  • Parfum – 8-12 uur
  • Eau de parfum – 6-8 uur
  • Eau de toilette – 4-6 uur
  • Eau de cologne – 2 uur

Wow. Het verschil tussen parfum en eau de cologne is wel 10 uur! Dat vind ik zelf echt verrassend veel.

 

 

IMG_5164

Q: Wist jij de verschillen tussen de soorten al?

 

Geef een reactie

