Beauty·Fashion·Lifestyle

Shoppen in Groningen: de hotspots!

Een stad waar ik vrij vaak kom om te shoppen is Groningen. Er zitten leuke winkels, het is een mooie en gezellige stad en het is lekker dichtbij voor mij. Veel winkels in Groningen zijn alleen niet erg bekend. Ik denk dat de meeste mensen alleen de Grote markt, de Vismarkt en de Herestraat kennen, terwijl er nog veel meer leuke straatjes zijn met vooral kleine vintage en gezellige winkeltjes. Vandaag geef ik jullie mijn shoptips van Groningen met een kaartje van Google Maps erbij zodat je de route kunt zien die ik de vorige keer heb gelopen!

Herestraat

Dit is natuurlijk het bekendste deel van de stad en daarom mag het niet in dit lijstje ontbreken. Hier vindt je veel leuke winkels en het is dan ook echt een must als je voor kleren of make-up gaat kijken. Qua kledingwinkels vind je er bijvoorbeeld een Zara (super mooi gebouw aan het begin van de Herestraat, tegenover de C&A, echt een aanrader!!), een Vero Moda (I LOVE IT! Ongeveer halverwege de Herestraat), de Pieces (ook aan het begin van de Herestraat, een klein winkeltje naast een andere winkelstraat (naast de Hema)), de Nikkie (aan het einde van de Herestraat, net een nieuwe winkel), de Yves Rocher (bijna aan het einde van de Herestraat), de Rituals (naast de Body Shop, klein stukje voor de Yves Rocher maar aan de andere kant), de Body Shop (naast de Rituals) en natuurlijk nog veel meer. Ook kun je er eten. Er staat in het begin van de Herestraat meestal een ijskraam en verder heb je er nog een Hema (aan het begin van de Herestraat), een MC Donalds (stukje verder dan de HEMA, ongeveer tegenover de Bijenkorf), een koffiewinkeltje (bij de Yves Rocher in de buurt) en een Bakker Bart (aan het einde van de Herestraat).

De Vismarkt

Op de Vismarkt vind je veel standaard winkels maar je hebt er ook een paar super leuke winkeltjes zitten die veel mensen vergeten. De Bershka bijvoorbeeld, een super grote kledingwinkel. Aan de andere kant van de Vismarkt zit ook nog een Flying Tiger, daar kun je super leuke kookspullen kopen. Als je een stukje doorloopt kom je bij een Marc O’ Polo (daar moet je natuurlijk wel wat geld voor hebben want dat is natuurlijk een duur merk) en naast de Marc Jacobs zit nog een super leuk café. Naast de Marc O’ Polo zit een soort steegje. Je zou er door kunnen lopen maar er zijn veiligere wegen naar die winkelstraat dus ik raad het niet aan. Verder heb je op de Vismarkt natuurlijk ook een markt.

De Grote Markt

Op de Grote Markt heb je de Søstrene Grene, een super leuke interieur/DIY-zaak. Hier shop je vrij goedkoop super leuke decoratie items en hobby spullen. Zo heb je er bijvoorbeeld veel cadeauverpakkingen en veel verfspullen maar ook veel opbergdozen en kaarsenhouders. Daar dicht bij heb je nog een super leuk boekenwinkeltje die niet alleen boeken verkoopt maar ook veel kleine dingetjes zoals naamborden, sleutelhangers, wekkers, posters en dat soort dingen. Ik weet zo niet hoe de winkel heet maar het is een winkel met 3 verdiepingen. Je hebt op de Grote Markt natuurlijk ook een markt met allemaal kraampjes met eten en er zitten veel cafés maar als ik een tip mag geven dan is het de Oud-Hollandse gebakkraam die er soms staat. Die staat ongeveer bij het VVV-kantoor. Verder heb je er natuurlijk ook het Goudkantoor gebouw en de Drie Gezusters die erg bekend is. Aan de andere kant van de Grote Markt heb je standaard winkels als de V&D, Coolcat en de H&M. De straat naast de V&D is de Oude Ebbingestraat. Je zou daar in kunnen gaan maar erg veel speciaals vind ik het niet. In het VVV-kantoor heb je trouwens nog een leuke souvenirshop, mocht je daar geïnteresseerd in zijn.

De Guldenstraat

De Guldenstraat is de straat waar de Douglas aan zit. Je loopt zo via de Grote Markt er op af. De Douglas is Groningen is vrij groot. 2 verdiepingen en een MAC counter. Het personeel van de MAC counter is trouwens erg aardig! Wees niet bang om ze iets te vragen! De Douglas raad ik dan ook aan, ook al ziet die in veel steden. Verder is de Guldenstraat ook vrij standaard qua winkels. Aan de andere kant van de weg heb je wel een Six, een Vans store en een Ecco winkel. Als je de Guldenstraat uitloopt kom je weer op de Vismarkt terecht. Op de hoek zit nog een Febo.

Vanaf nu word het interessanter met straatjes die niet zo bekend zijn! 

De Oude Boteringestraat

Dit is de straat aan de andere kant van de Douglas. Niet de straat die naast de Douglas loopt maar eigenlijk gewoon de Guldenstraat, alleen bij Douglas veranderd het van naam. In deze straat heb je veel gezellige cafeetjes en je hebt er Beau Cosmetics. Een winkel die merken als The Balm, Real Techniques en Sleek verkoopt. Echt een aanrader! Er zitten ook veel universiteitsgebouwen en hoe verder je de straat in loopt hoe minder winkels er zijn. Je komt bij een gracht uit als je de weg helemaal door loopt maar daar zitten weinig winkels verder.

De Zwanestraat

Dat is de straat die naast de Douglas loopt. Hier zitten veel kleine cafés en restaurantjes zoals de Bagels & Beans. Verder zitten er veel onbekende winkeltjes. De Fantasy Shop zit ook in dit straatje, en ik weet dat de naam heel misleidend klinkt en dat veel mensen daarom waarschijnlijk iets hebben van ”uhm.. daar hoef ik niet heen” maar het is een winkel met kettingen, spellen en voorwerpen van films. Bijvoorbeeld van Harry Potter en The Hunger Games. De winkel is wel super duur, even een warning. Als je deze straat uitkomt kun je twee kanten op: naar links ga je naar de Stoeldraaierstraat en rechtdoor ga je naar de Grote Kromme Elleboog.

De Stoeldraaierstraat

De stoeldraaierstraat is een straat met allemaal wat oudere winkeltjes. Er zit wel een super leuke kledingwinkel. Ik weet de naam even niet zeker maar volgens mij was het een America Today. Ook zit de Pastafabriek in deze straat (dit is natuurlijk de naam van een restaurantje, niet een echte pastafabriek). Deze straat loopt uit op de Vismarkt.

De Grote Kromme Elleboog

De Grote Kromme Elleboog is een stukje wat ik zelf leuk vind maar ik vind de buurt niet zo fijn. Je hebt er veel cafeetjes, een bonbonwinkel en de Dille & Kamille zit er maar je komt snel in een steegje uit. Dat is het steegje die uitkomt naast de Marc O’ Polo. Zoals ik dus al zei zijn er veel veiligere manieren om er heen te lopen en ik raad dit steegje dan ook niet erg aan.

De Folkingestraat

Om hier te komen moet je via de Vismarkt. Je loopt lang het gebouw van de Korenbeurs (wat inmiddels een Albert Heijn is) en je gaat die straat in. Hier zitten veel vintage winkels, leuke cafeetjes en je hebt er ook een super leuke feestwinkel zitten: Confetti. Let op: loop deze straat helemaal uit zodat je bij het Gedempte Zuiderdiep komt. Er is een zijstraat, de Nieuwestad, waar prostituees zitten en het is waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling om daar uit te komen, haha. Vanaf het Gedempte Zuiderdiep kun je makkelijk weer bij de Herestraat komen, je gaat gewoon rechtsaf en loopt door tot je de Zara weer ziet.

De Carolieweg

De Carolieweg is een weggetje tussen de Pieces en de Hema in. Hier zitten kleine modewinkeltjes en veel restaurantjes. Als je deze weg uitloopt kom je bij de Oosterstraat.

De Oosterstraat

Ook hier zitten weer veel leuke kledingwinkels die niet bekend zijn en veel restaurantjes en gezellige cafés. Als je deze straat uit loopt dan kom je op de Poelestraat. Deze straat zou ik niet aanraden aangezien er vaak dingen gebeuren daar en er verder niet veel winkels zitten, maar je loopt zo weer op de Grote Markt af. Je gaat gewoon links en dan loop je er alweer naar toe.

De Westerhaven

Hier zou je opzich heen kunnen lopen, alleen ik weet de route hier niet van en het is best een stuk. Makkelijker is het om met de auto naar de Westerhaven te rijden. Bij de Westerhaven heb je een winkelstraatje met een computerwinkel, een Apple service winkel en een Media Markt. Verder zitten er vooral standaard winkels. Dit is het stuk van Groningen waar binnenkort ook een Leapp winkel en een Primark komen.

Er zijn natuurlijk nog meer straatjes en grote winkels als Ikea, maar dit zijn plekken waar ik ervaring mee heb en die ik kon uitleggen. Ook wil ik er even bij zeggen dat het natuurlijk kan zijn dat je per ongeluk verkeerd loopt bij sommige stukken maar probeer zoveel mogelijk een veilige route aan te houden. In geen een stad is het fijn om in een achterbuurt te komen. 

En dan heb ik hier nog even de beloofde route van Google Maps. Ik moest het in twee delen doen, anders was de route te lang. Route 1 is de route naar de Vismarkt en route 2 is de route vanaf de Vismarkt.

naarvismarkt vanafvismarkt

Q: Ben jij wel eens in Groningen geweest? Wat vind jij de leukste straat/winkel? Kende je deze straten/winkels al? Laat me het weten want ik ben echt heel nieuwsgierig!

Geef een reactie

