Dingen die je als blogger niet wilt horen

Het maakt niet uit of je blog groot is of (nog) niet: er zijn altijd opmerkingen die mensen zeggen. Zo denken ze bijvoorbeeld dat je na 3 artikelen al gratis producten krijgt opgestuurd, snappen ze niet wat persberichten zijn, vragen ze bij alles wat met make-up te maken heeft om jouw mening (om er vervolgens niks mee te doen) en zeggen ze bij alles: dit kun je wel op je blog zetten. Natuurlijk is het allemaal goed bedoeld maar als je het 10 keer heb gehoord word het toch wat minder leuk.

blogging-quotes-66

”Schrijf hier maar een review over.”

Een van de dingen die ik vooral vorig jaar veel hoorde was de zin; ga je dit reviewen? Leuk dat je meedenkt maar een simpele lippenbalsem hoef ik nou niet perse te delen op mijn blog.

”Heb je dat gekocht of gratis gekregen?”

Het is algemeen bekend dat bloggers producten krijgen om te reviewen. Veel mensen snappen alleen niet dat je dat niet zo maar krijgt en dat vooral de minder bekende bloggers veel producten zelf kopen.

”Huh, maar zoveel kleding/make-up heb je toch helemaal niet nodig? Dat draag je toch niet allemaal?”

Ik denk dat elk fashion/beauty meisje dit wel eens heeft gehoord. Ik heb inmiddels 2 kasten die bijna helemaal vol zitten met make-up. Ik snap dat dat veel is maar veel mensen vergeten dan ook weer dat een blogger soms gratis producten krijgt, of producten koopt om te reviewen. Nee, ik draag zeker geen blauwe lipstick als ik ergens heen ga. Toch heb ik het in mijn stash. Waarom? Voor een look en ik was erg benieuwd naar het product. Ook spaar ik eigenlijk make-up. Als ik weet dat een blush bijvoorbeeld heel slecht gepigmenteerd is maar een leuke verpakking heeft dan is er een kans dat ik het nog wel koop. Waarom? Het is een leuke dingetje voor in mijn stash en ik gebruik het als achtergrond voor productfoto’s.

”Heb je je haar geverfd? Voor je blog?”

Niet alles wat ik doe is voor mijn blog. Sterker nog, ik zal niet snel mijn haar verven voor mijn blog. Mijn haar is namelijk al vrij droog, dus verven is niet goed voor mijn haar en ik ben ook altijd erg bang dat ik het verpest.

”Wanneer komt er weer een artikel online?” 

Ik baal elke dag als er geen artikel online komt maar soms kan het gewoon niet anders. Ziek zijn, er gebeurd iets, drukke periodes op school… Als je niet vooruit werkt is het soms moeilijk om wat online te zetten. Ik vind het soms dus ook erg irritant als mensen dit vragen.

”Maar hoe kunnen bloggers dan leven van hun blog? Hoezo krijg je daarvoor betaald? Krijg jij er ook geld voor?”

Ook deze vraag heb ik al vaak beantwoord. Sommige bloggers hebben het geluk dat ze van hun blog kunnen leven. Teske, Mascha en Vera bijvoorbeeld. Veel mensen vergeten alleen dat zij al jaren succesvol bloggen, mooie foto’s maken en erg goed zijn in het schrijven van artikelen. Ze krijgen betaald voor gesponsorde artikelen, voor het plaatsen van advertenties (de reclame die je op hun blog ziet) en voor het maken van gesponsorde video’s. Ook zijn er bedrijven die vragen een advertentie te plaatsen en voor iedereen die via die advertentie iets koopt krijgt de blogger 10% van de omzet via die advertentie. En over de laatste vraag kan ik erg duidelijk zijn: nee maar dat maakt mij niet uit. Voor mij is bloggen een passie en ik neem het erg serieus omdat ik het een hele leuke hobby vind. Bloggen moet niet gaan om geld of gratis producten. Vaak snappen mensen dat alleen niet.

Oke, dit was een beetje een klaag artikel. Sorry! Ik snap dat mensen het niet helemaal kunnen begrijpen of het maar gek vinden, maar als je al deze dingen een paar keer hoort begint het nogal irritant te worden, haha. 

Q: Herkenbaar? 

4 gedachtes over “Dingen die je als blogger niet wilt horen

Geef een reactie

