Blogtermen uitgelegd.

Toen ik net met bloggen begon wist ik niet wat alles betekende. Swatches, bloglovin’, wordpress, unieke bezoekers… ik had geen idee. Daarom leek het me handig/leuk om er een artikel over te schrijven. Begin jij net met bloggen, lees je veel blogs of weet je gewoon niet wat deze woorden betekenen en ben je nieuwsgierig? Lees dan vooral verder!

Swatch/swatches/swatchen – Swatchen doe je om een eerste indruk van het product te krijgen. Je kunt zo zien hoeveel pigment een product heeft en of het dezelfde kleur is als op de verpakking. Een swatch is eigenlijk een streep met het product trekken op je arm of hand. Het werkwoord daarvoor is swatchen en swatches is eigenlijk gewoon het meervoud van swatch.

Pigment – Dat brengt me bij het volgende woord; pigment. Huh? Wat is pigment nou weer? Pigment is simpel weg hoeveel kleur er van een product af komt. Makes sense right? Ik wist het eerst echt niet.

Fall-out – Fall-out komt vaak voor als een oogschaduw erg korrelig is, wat helaas vaak is bij oogschaduws met goed pigment. Fall-out is als een oogschaduw onder je oog komt bij het aanbrengen. Wat kun je er tegen doen? Je kwast even goed aftikken voordat je begint met het aanbrengen.

WordPress – WordPress is net zoals Blogger een platform om te beginnen met bloggen. Je maakt een blog aan (of je zet er een over) en bloggen maar! WordPress vind ik zelf fijner werken dan Blogger. Ik ben in januari overgestapt van Blogger naar WordPress en ik vind het erg fijn.

Plug-ins – Een plug-in is een soort programma die je kunt installeren op je blog. Dit kan volgens mij alleen met de betaalde versie van WordPress en ik gebruik ze daarom dus niet.

Unieke bezoekers – Unieke bezoekers zijn hoeveel nieuwe bezoekers er per maand op je blog kijken. Geen vaste bezoekers dus; als je ze allebei rekent is dat hoeveel viewers je elke maand op je blog hebt.

Bloglovin’ – Op Bloglovin’ kun je andere blogs volgen en zo hun artikelen makkelijk lezen. Ook kun je Bloglovin’ aanmaken voor je eigen blog zodat mensen jouw artikelen ook makkelijker kunnen lezen.

Spiegelreflex – Een spiegelreflex is een camera die veel bloggers en youtubers gebruiken. Die grote camera’s van bijvoorbeeld Nikon en Canon, weet je wel?

Feed – Niet echt iets voor alleen bloggers; maar wel iets wat veel doen. Feed. Feed komt vooral vaak voor op Instagram. Het is eigenlijk dat al je foto’s bij elkaar passen en het er daarom erg leuk uit ziet. Wil je er meer over weten? Klik hier, ik heb er laatst een artikel over geschreven!

Nog vragen? Laat ze achter in de reacties!

Geef een reactie

