Lifestyle

5 tips voor een leuke uitstapje binnen Nederland.

Als kind ging ik vaak op vakantie binnen Nederland en België. Ik ben in elke provincie wel geweest, en heb dan ook erg veel van Nederland gezien. Ik ben in bijna alle pretparken geweest en ook in veel andere leuke dingen, zoals dierentuinen of museums bijvoorbeeld. Vandaag deel ik mijn 5 vakantie tips binnen Nederland, en ook tips die niet erg voor de hand liggen, zoals Walibi en de Efteling.

beginfoto

1. Paleis het Loo – Apeldoorn, provincie Gelderland. 

1

Paleis het Loo is misschien niet meteen iets wat je ziet als ‘leuk’. Tuurlijk, een achtbaan zul je hier niet vinden, maar wel speciale bezichtigingen, en zelfs kleine kinderen vermaken zich er. Eerst kom je bij de Koninklijke stallen, waar overigens geen paarden in staan. Er wordt informatie gegeven over de Koninklijke familie. Daarna loop je door een bospad/bosweg naar het paleis toe, en vaak kom je onderweg een paardenkoets tegen. Hiermee kun je volgens mij ook vervoerd worden, en er rijdt ook een bus. Dit gaat wel tegen betaling. Bij het paleis ga je een zijdeur in, waar je allemaal oude kledingsitems te zien krijgt en op den duur kom je het paleis binnen. Hier kun je allemaal kamers bekijken, en naar verhalen luisteren van gidsen. Daarna kom je bij de tuin uit. Deze is mooi en groot, met een paar fonteinen erin. Een mooie plek om foto’s te maken! Er kunnen ook mensen in prinsen/prinsessenkleding lopen, dat is voor de kinderen ook erg leuk. Kijk voor de actuele prijzen en openingstijden even op de site.

2. Een dagje Schiphol. – Schiphol, Noord-Holland.

2

Je zou nu misschien denken, hoezo Schiphol? Schiphol is een luchthaven, de grootste van Nederland, en gek genoeg is het ook leuk om daar gewoon een dagje heen te gaan. Als je er voor het eerst bent overweldigt het grote gebouw met de vele vliegtuigen, auto’s en mensen je al. Je parkeert je auto in een speciale bezoekersparkeergarage en je loop het grote gebouw in. Overal zie je mensen met koffers en stewardessen die net geland zijn, of juist gaan vertrekken. Erg leuk om te zien, maar dan ben je nog niet bij het shopgedeelte geweest. Wauw! Dat is alles wat ik kan zeggen. Je hebt er mega veel winkels zitten, en dat al voor de douane! Achter de douane kun je helaas niet komen als je niet gaat vliegen, maar ook het stuk voor de douane is zeker de moeite waard! Super leuk! Je kunt ook vliegtuigen spotten op het speciale terras. Super leuk, hier zijn de foto’s die je op de collage ziet dan ook gemaakt. Er staat ook een 747 waar je in mag kijken, gewoon op het terras. Je kunt hier trouwens ook foto’s maken waardoor het net lijkt of je in een vliegtuig zit, maar die houd ik maar even voor mezelf, het zijn niet de meest mooie foto’s. Als je daar bent uitgekeken kun je naar Hoofddorp, zo’n 10 minuten rijden van Schiphol. Hier kun je de vliegtuigen erg goed zien dalen en stijgen, zeker een aanrader. En je kunt natuurlijk ook even shoppen want, omg, er zit een Primark! Het mooie is dat het niks kost, op het parkeergeld na.

3. GaiaZOO – Kerkrade, Limburg

3

Kerkrade is niet voor iedereen even dichtbij, maar toch vind ik dat het in het lijstje moet. Dit is de mooiste dierentuin waar ik ben geweest, al maakte Diergaarde Blijdorp in Rotterdam ook veel indruk op me als een kind. De GaiaZOO kan ik me echter beter herinneren en ik vind dus ook dat het niet in het lijstje mag ontbreken. Super leuk, en super veel dieren. Van boerderij dieren, naar wilde dieren en van woestijndieren naar (nagemaakte) dino’s in een speelparadijs. Deze dierentuin moet je in zijn geweest. Daarnaast is het makkelijk te combineren met bijvoorbeeld Maastricht als je geen hele kleine kinderen hebt en ook niet naar de evenementen gaat bijvoorbeeld. Kleine kinderen zijn natuurlijk als snel meer gefascineerd door de wereld van apen waar je door kan lopen (net als in de Apenheul) en door alle andere dieren, en ze willen natuurlijk ook wel even spelen in de speeltuin. Zonder kleine kinderen gaat het dus een stuk sneller en kun je het dus misschien nog combineren met een shoptripje in Maastricht, dit is een halfuurtje rijden. Kijk voor de actuele prijzen en openingstijden even op de site.

4. Marinemuseum – Den Helder, Noord-Holland. 

4

Ook dit is een aanrader! Het Marinemuseum in Den Helder is bij de plek waar je op de boot naar Texel stapt, en is dus niet zo moeilijk te vinden. Het is een super groot museum met een hal over piraten, schipbreuk, oorlogsmachines en ook boten die je mag bezichtigen van binnen. Zo heb je een boot met allemaal kamers, hier zit ook een restaurant in, een marineboot met een ‘wapen’ die je zelf mag besturen (natuurlijk schiet dit wapen niet meer) en ook een onderzeeër waar je in mag! Dit laatste is trouwens vrij eng en ik zou het niet aanrader voor mensen met claustrofobie, of die het gewoon eng vinden om door kleine ruimtes met erg smalle trappen te lopen. Zelf ben ik er dan ook niet in geweest, maar mijn vader wel. In het museum is ook veel zelf te doen, spelletjes, wapens besturen, kortom je kunt er van alles doen en het is zeker een aanrader. Het leek mij eerst erg saai, maar het was erg leuk! Trek er wel een hele dag voor uit, want zoals ik al zei is het een groot museum en ben je er niet snel weer uit. Het museum is niet prijzig, vrij goedkoop zelfs. Kijk voor de actuele prijzen en openingstijden even op de site.

5. Sprookjeswonderland – Enkhuizen, Noord-Holland. 

5

Sprookjeswonderland. Wauw, wat ging ik daar vroeger graag heen. Het was een speeltuin (let op, geen pretpark maar een speeltuin, het is niet voor oudere kinderen!) met een hertenkamp, mooie tuinen, en een groot sprookjesbos erbij. Super leuk natuurlijk en er waren ook sprookjes die niet zo voor de hand liggen. Zoek in andere sprookjesbossen maar eens naar vadertje tijd, of zingende en dansende beren. Ik vond het vroeger altijd erg leuk. En mocht je je het afvragen, ja dat ben ik in dat bootje, ik was hier een jaar of acht, haha. Kijk voor de actuele prijzen en openingstijden even op de site.

Q: Welk uitje raadt jij aan binnen Nederland?

Alle foto’s in dit artikel zijn zelf gemaakt. Wil(t) je/U een van deze foto’s gebruiken, vraag het dan even. Dit artikel is anders dan normaal aangezien ik een hersenschudding heb gehad sinds woensdag, en ik toch even een artikel online wou zetten. Hopelijk snappen jullie het.

Liefs, Daphne.

Geef een reactie

